ARIEL ÖKAR VÄRDET PÅ

kategorin tvättmedel

MULTIERBJUDANDE DOMINERAR

I Sverige har tvättmedelskategorin stått stilla under många år. Få nyhetslanseringar inom kategorin har gjort att pulvertvättmedel fortfarande är störst. Tvättmedel är dessutom en lågintresseprodukt och återkommande SA/VA-aktiviteter har bidragit till att konsumenten köper på pris istället för produktnytta.

Ökat värde i kategorin stärker Ariel

För att öka värdet på kategorin tvättmedel behöver vi flytta fokus från pulversegmentet till flytande tvättmedel. Där är visserligen Ariel marknadsledare men det återspeglas inte i hyllan. Att få konsumenten att använda Ariel flytande tvättmedel blir därför ett viktigt led i att öka värdet i kategorin och för att stärka Ariels plats i hyllan.

 

VI FLYTTAR FOKUS FRÅN PRIS TILL PRODUKTFÖRDELAR

FÖR ATT SKAPA VÄRDE I KATEGORIN

ARIEL ÄR BÄST!

Ariels plattform bygger på ”Enastående fläckborttagning vid första tvätten”. Ett starkt och bra konsumentargument som sommaren 2016 ytterligare stärktes när Råd & Rön korade flytande Ariel Colour till ”Bäst i test”.

NYA BÄTTRE FLASKOR

I samband med att vi skulle lansera mer konsumentvänliga förpackningar för flytande Ariel, valde vi att påbörja ett arbete med att positionera Ariel som ett premiumvarumärke. Istället för fler rabatterade erbjudanden, blev det viktigt att bygga en tydlig kommunikation kring produktfördelarna och komplettera med mervärden. Lösningen blev en tvättpåse på köpet. Den gav oss fler möjligheter att prata tvättråd, fläckborttagning och dosering tillsammans med produktfördelarna. Dessutom stärkte tvättpåsen vår varumärkesförflyttning eftersom den signalerar premium – att vara rädd om och vilja sköta sina kläder så att de håller längre. Helt enligt rådande konsumenttrender där hållbarhet, miljö och kvalitet spelar stor roll.

NYTT DOSERINGSLOCK BÄTTRE FÖR KONSUMENTEN.

BÄTTRE FÖR MILJÖN

LYCKAD LANSERING

UTMANING

Pulver är fortfarande det största segmentet inom tvättmedelskategorin och konsumenten har utvecklat ett köpbeteende baserat på pris.

INSIKT

Värdet i tvättmedelskategorin sjunker.

STRATEGI

Flytta fokus från pulver genom att ändra konsumentens beteende. Positionera flytande Ariel som ett premiumvarumärke som ger det bästa tvättresultatet.

KONCEPT

Lansera nya och bättre förpackningar för Ariels flytande tvättmedel för att öka värdet i kategorin. Bygga vidare på kommunikationen att Ariel är bäst mot konsument och addera fler produktfördelar på ett tydligt och enkelt sätt och därmed öka prövandet av Ariels flytande tvättmedel.

KANALER

Rikstäckande butikskampanj i DVH.