nya traditioner med

Glögg från blossa

RIKTIG GLÖGG SEDAN 1895

Alla känner till Blossa. Det finns så mycket kvalitet, hantverk och tradition i varumärket att det borde sälja sig självt. Även på DVH. Vad är då problemet? Vi kom fram till att begreppet tradition har olika innebörd idag. Konsumenten har dessutom blivit mer medveten i sina köpvanor och efterfrågar ekologiska, lokalproducerade äkta råvaror. Det gjorde det ännu viktigare att förklara att Blossa är gjort på riktigt vin där alkoholen varsamt tagits bort, tillsammans med riktiga kryddor. Det är därför Blossa är riktig glögg!

ALL GLÖGG FRÅN BLOSSA ÄR TILLVERKAD AV RIKTIGT VIN
FRÅN NOGA UTVALDA EUROPEISKA VINGÅRDAR

SÄLJDRIVANDE LANSERINGSKAMPANJ

Vår uppgift var att lansera två alkoholfria och ekologiska glöggnyheter: Blossa Blåbär Ingefära och Blossa ekologisk på DVH. Utmaningen var att hjälpa säljkåren att sälja in golvexponeringar för en så lång säljperiod som möjligt. Båda nyheterna hade begränsade upplagor och skulle förmodligen sälja slut innan jul. Därför var det extra viktigt att hjälpa det ordinarie sortimentet att sälja ända fram till julafton. Vi behövde skapa en kampanj med traditioner för en bredare målgrupp med målsättning att öka kundens lojalitet genom multiköp. Och samtidigt förklara att varje droppe Blossa är gjord på naturliga råvaror.

BLOSSAS FÖRSÄLJNING ÖKADE MED 16 %

UNDER JULEN 2016

BLOSSA SPRIDER VÄRME TILL JUL

Blossa är ett premiumvarumärke och därför är det viktigt att jobba med mervärde istället för rabatter. Ett mervärde som stärker varumärkeskommunikationen. Vårt förslag blev en klassisk varm och skön raggsocka. Ett riktigt hantverk. Lika värmande som Blossa. Men som också kunde bli en fin presentförpackning för den som ville skapa nya traditioner.

”…så glad jag blir – och vännerna också,

som får både glögg och strumpor.”

Konsument, DVH

FLER TRADITIONER MED RIKTIG GLÖGG

För att skapa rotation och hjälpa konsumenten att använda ännu mer glögg, tog vi tillsammans med vår kock, fram en konsumentbroschyr med inspirerande recept. För alla typer av traditioner och åldrar. Från klassiskt glöggmingel till spännande sillinläggning och glöggiga rawfoodbollar.

TRIGGA KÖP DIREKT

För att få konsumenten att tänka Blossa redan innan de kommer fram till dryckesavdelningen, lät vi kundvagnen göra jobbet och förmedlade redan där att man fick raggsockor vid köp av Blossas glögg.

 

Trots att man helst vill undvika rabattkupong för premiumvarumärken, kan de behövas ändå. Telemarketingbyrån behövde en kupong mot mindre butiker. Vi löste utmaningen genom att göra en ”mervärdeskupong” med recept och rabatt på pepparkakor istället för Blossa.

BLOSSA ÄR RIKTIG GLÖGG!

UTMANING

Fler konkurrenter och kortare försäljningsperiod gör att det bara blir svårare och svårare att öka försäljningen inom DVH.

INSIKT

Vi måste få fler att förstå vad riktig glögg är.

STRATEGI

Att dricka glögg till jul är tradition. 2016 skapar vi fler traditioner med Blossa.

KONCEPT

Riktig glögg, för alla. Lanserings- och inspirationskampanj för både nya och gamla glöggtraditioner.

KANALER

Stora och små butiksexponeringar, kundvagnsreklam i DVH samt annonsering i fackpress.