EN GRAFISK PROFIL

MED START PÅ HEMSIDAN

ANSIKTET UTÅT

Säljpartner är ett säljbolag inom restaurang- och storkök med många starka varumärken och lång erfarenhet i branschen. Vårt uppdrag var att fräscha upp deras hemsida och göra den responsiv. I vanliga fall skulle vi ha börjat med att se över innehåll och funktion. Men Säljpartners hemsida har bara ett syfte och det är att vara ansiktet utåt och fungera som ett ”digitalt visitkort”. Det beror på att hela restaurang- och storköksbranschen hämtar all viktig information från en gemensam plattform – Dabas.

KROKFÅNGAD FISK ÄR INTE BARA FINT FÖR

FISKEN. DET ÄR ÄVEN MILJÖVÄNLIGARE

ATT BYGGA EN IDENTITET

Vår utmaning blev att återspegla Säljpartners identitet på hemsidan, utan att det blev på bekostnad av deras säljuppdrag. Hur lyfter man fram det egna företaget när varumärkena man säljer, är det som är viktigt? Mot restaurangkunderna. Texter fanns på den gamla hemsidan men hade skrivits om flera gånger. Vår uppgift blev att städa upp och samla allt till en enhetlig kommunikation. Och lyfta fram att den gemensamma nämnaren i varumärkesportföljen är prisvärda och högkvalitativa produkter. Att miljö, närproducerat och hållbarhet tillsammans med effektiv logistik är viktiga byggstenar i företagets identitet.

EN BILD ÄR INTE BARA EN BILD

Säljer man råvaror eller halvfabrikat mot restaurangbranschen, måste den egna hemsidan också andas mat. Mat ska se gott ut. Bilderna förstärker i sin tur företagets position, vilket ställer stora krav på bildvalet. Har man flera olika varumärken i sin portfölj, kan det vara svårt att få en enhetlig känsla. Framförallt när många bilder kommer direkt från huvudman. Konsekvensen blir att det egna bolaget ”försvinner” i all varumärkesbranding.

”Vi vill vara den starka länken mellan

producenterna och restaurangbranschen”

Rickard Häll VD, Säljpartner AB

VÄLJA UT. VÄLJA BORT. HITTA RÄTT

Genom att låta Säljpartner bli paraplyet över varumärkena, skapade vi ett enhetligt intryck där alla fick plats. Att välja bilder utifrån ett övergripande tänk, snarare än att fokusera på rätt bild till rätt varumärke, blev ett lyckat koncept. Liksom att hitta rätt ställe för rätt text. Resultatet blev en enhetlig och fräsch hemsida om mat. Mot folk i matbranschen.

ENHETLIG DESIGN

När väl pusslet med hemsidan var klart var det lätt att ta ut designen i andra kanaler. Vi lyfte in och anpassade den i såväl kundtidningar, produktkataloger som annonsmanér.

DET LÖNAR SIG ATT INVESTERA I EN GRAFISK PROFIL – VARUMÄRKET BLIR TYDLIGARE OCH REKLAMBUDGETEN ANVÄNDS TILL SÄLJANDE IDÉER ISTÄLLET FÖR GRAFISK FORM.

FRÅN HEMSIDA TILL ANNONSMANÉR

UTMANING

Att skapa en grafisk plattform som kan fungera både som identitet för företaget och som inramning för andras varumärken.

INSIKT

I restaurang- och storköksbranschen fyller hemsidan inte samma funktion som för många andra företag. Slutkonsumenten kommer aldrig att vara en målgrupp. Och inköpare och restaurangchefer söker information huvudsakligen i branschens egen databas.

STRATEGI

Samla företagets alla olika grafiska uttryck till ett mer neutralt och flexibelt, med start på en ny modern och responsiv hemsida.

KONCEPT

“En bild säger mer än tusen ord”. Vackra matbilder med samma känsla fick summera företaget och varumärkesportföljen vilket tydliggjorde positioneringen som en stark matleverantör mot restaurangbranschen. Konceptet var sedan lätt att ta ut i fler kanaler.

KANALER

Hemsida, digitalt annons- och printmanér.

Besök gärna hemsidan här.