GOODWILL-KAMPANJ
VIKTEN AV VATTEN
Vätskebrist kan ge huvudvärk
Sommar, sol, värme. Hur skönt som helst men om man inte dricker tillräckligt kan man få huvudvärk. Alvedon behövde en säljande sommarkampanj på apoteken som tog för sig bland alla sommarprodukter som solkräm, plåster och Resorb. Vi hittade en idé som som också fungerade utanför apotekets dörrar i form av event och digitalt.
Utan att prata produkt
Går det att göra reklam för en produkt utan att prata om den? Ja, det går till och med att göra reklam för en produkt genom att berätta hur man ska göra för att inte behöva använda produkten. Det gjorde vi i kampanjen Vikten av vatten. Idén var att kunskapa om konsekvenserna av att inte dricka tillräckligt. Inget prat om produkt under hela kampanjen. Den ekvationen löste konsumenten själv. Alvedon var bara avsändare i allt material. Det räckte för att bli en riktig goodwill-kampanj.
I butik och digitalt
Köp en Alvedon Novum och få en vattenflaska. I flaskorna låg en liten broschyr som berättade om konsekvenserna av vätskebrist. Kampanjen gick att hitta inne på apoteken, på Alvedons hemsida och på banners på de stora dagstidningarnas sidor. Säljkåren som var ute med kampanjen hade inga problem att få golvyta och fick upp samtliga displayer som de hade med sig. Vi hade alltså prickat rätt då vi trodde att detta skulle gå hem hos apoteken. Vi fick också upp kommunikation i hyllan som annars brukar vara reserverad för information och inte sälj. Kampanjen mottogs mycket bra av apotekens kunder.
Vi delade ut vatten och Goodwill
En flakcykel, en vattenkylare, vattenflaskor, broschyrer och duktig eventpersonal såg till att sprida kunskap om vätskebrist och släcka törst i Sommarsverige under temat Vätskebrist kan ge huvudvärk. Eventet genomfördes under varma dagar i Stockholm, Göteborg, Malmö, Varberg, Halmstad och Helsingborg. Responsen var mycket positiv och eventet skapade sympati och trovärdighet åt varumärket Alvedon.
utmaning
Lyfta försäljningen av Alvedon på apotek under sommaren som normalt sett är en svag försäljningsperiod.
insikt
Vätskebrist kan ge huvudvärk.
strategi
Att skapa sympati för Alvedon genom att berätta hur man kan undvika att behöva ta värktabletter.
Koncept
Vikten av vatten. Vi bjuder Sommarsverige på vatten och kunskap om vätskebrist.
Kanal
Gerillaevent, apotek, digitalt, print, säljkår.
Läs mer
Vätskebrist kan ge huvudvärk
Sommar, sol, värme. Hur skönt som helst men om man inte dricker tillräckligt kan man få huvudvärk. Alvedon behövde en säljande sommarkampanj på apoteken som tog för sig bland alla sommarprodukter som solkräm, plåster och Resorb. Vi hittade en idé som som också fungerade utanför apotekets dörrar i form av event och digitalt.
Utan att prata produkt
Går det att göra reklam för en produkt utan att prata om den? Ja, det går till och med att göra reklam för en produkt genom att berätta hur man ska göra för att inte behöva använda produkten. Det gjorde vi i kampanjen Vikten av vatten. Idén var att kunskapa om konsekvenserna av att inte dricka tillräckligt. Inget prat om produkt under hela kampanjen. Den ekvationen löste konsumenten själv. Alvedon var bara avsändare i allt material. Det räckte för att bli en riktig goodwill-kampanj.
I butik och digitalt
Köp en Alvedon Novum och få en vattenflaska. I flaskorna låg en liten broschyr som berättade om konsekvenserna av vätskebrist. Kampanjen gick att hitta inne på apoteken, på Alvedons hemsida och på banners på de stora dagstidningarnas sidor. Säljkåren som var ute med kampanjen hade inga problem att få golvyta och fick upp samtliga displayer som de hade med sig. Vi hade alltså prickat rätt då vi trodde att detta skulle gå hem hos apoteken. Vi fick också upp kommunikation i hyllan som annars brukar vara reserverad för information och inte sälj. Kampanjen mottogs mycket bra av apotekens kunder.
Vi delade ut vatten och Goodwill
En flakcykel, en vattenkylare, vattenflaskor, broschyrer och duktig eventpersonal såg till att sprida kunskap om vätskebrist och släcka törst i Sommarsverige under temat Vätskebrist kan ge huvudvärk. Eventet genomfördes under varma dagar i Stockholm, Göteborg, Malmö, Varberg, Halmstad och Helsingborg. Responsen var mycket positiv och eventet skapade sympati och trovärdighet åt varumärket Alvedon.