AKTIVERING AV KUNDEN UTANFÖR BUTIK

MED HJÄLP AV FACEBOOK

När social media kompletterar butikskampanjer

I vissa kategorier är det svårare än i andra att göra säljande kampanjer. Framförallt att lyckas få upp material som syns och faktiskt driver försäljning. En av dessa kategorier är mejeridisken. Utrymmet att kommunicera kampanjer är minimalt. Det är oerhört svårt att få golvexponering. Om man lyckas få upp några större kampanjer per år är det bra. Det gör att man behöver komplettera sina kampanjer i butik med andra aktiviteter för att uppnå en kontinuerlig aktivering över året. Facebook kan vara väldigt bra kanal för snabba och korta aktiviteter med begränsade resurser.

Hur når man hela familjen via Facebook?

Vi har gjort flera riktade kampanjer på Facebook för den franska yoghurten Safari från Yoplait, där familjer med barn mellan fem och tolv år varit målgruppen. Syftet var att skapa engagemang kring varumärket och aktivera en lite svårflirtad målgrupp. Då gäller det att skapa ett content som är både relevant och aktuellt.

Vi tog fram ett koncept där vi hittade på olika enkla aktiviteter för hela familjen. På tider man gärna vill göra saker ihop. Till exempel på sportlov, sommarlov, halloween och jul.

FÅNGA STUNDEN FRÅN DATORSPEL TILL

TILLSAMMANSAKTIVITET

Engagerande pyssel och tävlingar

För att påminna föräldrarna om Safaris yoghurt och sprida kännedom, valde vi att jobba med att öka antalet likes och följare på Facebook genom temakampanjer som vi kunde lägga ut och annonsera under en längre tid. Under halloween-veckan höll vi familjen sysselsatt med olika tips på hur man gör läskiga utsmyckningar till halloweenfesten. Allt från mumieflaskor, spöklyktor och fladdermöss till läskiga recept.

”Var köper man de där fina fladdermössen?”

Mamma på Facebook

Aktivering av kunden en hel månad?

Ja det går – framförallt till jul. Barn älskar adventskalendrar. Och det finns aldrig tillräckligt många. Vi gjorde en twist på kalendern med lucköppning varje advent. I varje lucka fick man en ny ledtråd och vid jul hade man om man gjort rätt, fått ett ord som man kunde tävla med. Vinsten var presentkort på CDON med spel och filmer. Eftersom allt var gjort för att hela familjen skulle kunna tävla – fanns det både beskrivande texter och enkla bilder.

Temat behövde vara enkelt, intressant och lätt att administrera vilket var kravet för att inte kostnaderna skulle dra iväg. Vi lyckades aktivera konsumenter under en hel månad till en rimlig budget.

SAFARI – BARNENS POPULÄRASTE YOGHURT

Relevans driver engagemang på Facebook

UTMANING

Skapa engagemang och intresse för Safari barnyoghurt mellan butiksaktiveringarna i de digitala kanalerna.

INSIKT

Det är svårare att nå målgruppen barn via de digitala kanalerna, vilket är tvärt om jämfört med butik. Där är det lättast att få engagemang kring varumärken riktade mot barn – trots att kommunikationsmålgruppen även här är vuxna.

STRATEGI

Skapa content för Safari genom att ge föräldrarna förslag på aktiviteter som de kan göra tillsammans med sina barn.

KONCEPT

Nyttja alla helger där familjerna normalt gör saker tillsammans för att sprida roliga pysseltips, recept och tävlingar som intresserar hela familjen.

KANALER

Facebook.