Lansering av EvidenceBiotics

BioGaia

Utmaning

Wellness-industrin står inför olika utmaningar när marknaden fylls av kopior och produkter av tveksam kvalitet. För att behålla en stark position behöver varumärken differentiera sig tydligare hos både konsumenter och vårdpersonal.

 

För kunden låg utmaningen i att många, både inom vården och bland konsumenter, har svårt att skilja mellan olika probiotiska produkter när det gäller kvalitet och vetenskaplig evidens. Här såg man en möjlighet: att tydligare särskilja kundens produkter från mindre seriösa aktörer och samtidigt stärka varumärkets globala förtroende.

Lösning

Kunden initierade konceptet EvidenceBiotics™ – en ny klassificering för probiotika med stark vetenskaplig och dokumenterad evidens, utvecklad och producerad enligt de högsta standarderna, samt med unik teknologi och metodik för att bibehålla levande bakterier – en ny kvalitetsstandard inom probiotikakategorin.

 

Vi utvecklade ett globalt kommunikationstoolkit med storytelling, designkoncept och marknadsföringsmaterial riktat till vården, apotek, handel och konsument. Materialet anpassades för både egna kanaler (webb, e-handel, Amazon) och köpta medier (sociala medier), vilket gav lokala marknader möjlighet att snabbt aktivera konceptet på ett enhetligt sätt.

Målsättning

En långsiktig differentieringsstrategi som stärker kundens position som en av världens mest pålitliga probiotikaaktör.
Case apotek lansering evidencebiotics biogaia protectis printannons
Case apotek lansering evidencebiotics biogaia protectis kids printannons
Case apotek lansering evidencebiotics biogaia instagram story

Vi berättar gärna mer.

Om det här uppdraget och om oss. Hör av dig så ses vi för ett samtal på Riddarholmen, eller där det passar dig bäst.
Bilbo team sophia meijer

Sophia Meijer
Projektledare & kommunikationsstrateg
sophia@bilbo.se